fredag 16 februari 2018

Veckobrev vecka 7

Hej!

Ännu en vecka har gått och de första elevledda utvecklingssamtalen är gjorda. Jag känner mig verkligen stolt över mina elever och det är så roligt att tillsammans med era barn få berätta hur det går för dem. 1A är en klass som älskar att arbeta och lära sig, och det märks på de framsteg som alla elever har gjort! Jag ser fram emot de avslutande utvecklingssamtalen på måndag (19/2). Eftersom samtalen börjar strax efter kl. 13 så kommer eleverna sluta kl. 13.00 på måndag. För er som inte har fritids finns det ändå möjlighet att vara kvar till kl. 13.30.

Nästa vecka ska eleverna få börja arbeta med de nya målen som de har satt upp i samband med utvecklingssamtalen. Vi kommer också arbeta med bokstaven Pp och fortsätta med problemlösning. När vi arbetar med problemlösning kommer vi att fortsätta prata om "fingerfemman". Fingerfemman hjälper oss att komma ihåg vad och hur vi ska göra vid problemlösning. Såhär lyder fingerfemman:
  1. LÄS uppgiften.
  2. TÄNK och PLANERA. Vad är det jag ska ta reda på? Hur ska jag lösa uppgiften?
  3. LÖS uppgiften till exempel genom att skriva, rita, bygga, göra en tabell, göra en uträkning eller pröva. 
  4. REDOVISA din lösning.
  5. RIMLIGHET. Är svaret rimligt? Har jag svarat på frågan?
Nästa vecka kommer vi även att avsluta vårt SO-tema om ”Miljö och hållbar utveckling”.

Det har blivit några förändringar av telefonnummer sedan vi flyttade in i nya skolbyggnaden. De telefonnummer som är aktuella för er är:

Telefonnummer till fritids F-1: 073-633 87 58
Telefonnummer till personalrummet där Ingela sitter (våning 2): 073-661 38 10
Sjukanmälan (samma som innan): 08-591 268 00

Alla aktuella kontaktuppgifter finns även under fliken "Kontakt" i menyraden ovan.

Innan vi önskar er en trevlig helg så vill jag påminna om läsläxan. Eleverna har fått med sig samma bok hem. Den här gången ska eleverna fokusera på innehållet i texten. Efter att de har läst texten så ska de återberätta innehållet i texten. Vilka karaktärer är med? Vad händer? Läsläxan ska följa med till skolan igen på fredag 23/2.

Trevlig helg!

Ingela och Hayat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ny blogg

Hej och välkomna till ett nytt läsår! Klassen har en ny bloggadress för i år: https://nyacentrals10a.wordpress.com/ . Vi har döpt blogge...